Mijn visie

marcelEr zijn een aantal uitgangspunten die ik voor mijn werk hanteer. Hieronder kun je meer lezen over:

  • het belang van Finance2Finance (F2F)
  • het beperken van maatwerk en oplossingen binnen de standaard
  • kwalitatief hoogwaardige support
  • eerlijkheid
Finance 2 Finance (F2F)

Wat mij opvalt in mijn werkveld is dat implementaties van ERP-pakketten vooral door IT-consultants worden uitgevoerd. Mijn ervaring is dat ook financiële kennis onontbeerlijk is om een goede inrichting van de financiële administratie te realiseren. Je moet daarvoor kunnen denken in journaalposten.

Vanuit die overtuiging werk ik binnen de NAV-wereld als financial voor financials, vandaar dat ik de kreet F2F gebruik. Juist mijn uitgebreide financiële kennis in combinatie met jarenlange NAV-ervaring maakt dat ik vakkundig advies kan geven over het inrichten van het pakket. Daarnaast kan ik ook ondersteunen bij het oplossen van problemen met NAV.

Zo min mogelijk maatwerk

Belangrijk uitgangspunt daarbij is voor mij dat in principe in de standaard van NAV alles mogelijk is. Maatwerkoplossingen worden wel veel verkocht, maar zijn in mijn overtuiging in 90% van de gevallen niet nodig en zeker niet in het belang van je bedrijf.

Je betaalt hiervoor veel geld en zit dan met een deeloplossing waarvoor geen support voorhanden is. Bovendien kan een maatwerkoplossing incompatibel blijken met updates van NAV, waardoor lastige keuzes gemaakt moeten worden. Zeker sinds NAV maandelijkse updates publiceert, vormt dit een steeds groter probleem. Werken binnen de standaard is naar mijn overtuiging dan ook de beste oplossing.

Binnen de standaard

Dat dat heel goed mogelijk is blijkt uit een recent voorbeeld bij een van mijn opdrachten. Het betrof het verzoek van een retailklant om de kosten van producten die in de winkel worden gebruikt al te nemen zodra deze worden ontvangen in het centraal magazijn. In plaats van het maken van een maatwerkoplossing is er gekozen om een aparte voorraadboekingsgroep voor deze producten te maken en hieraan een kostenrekening te koppelen.

Een ander voorbeeld was een vraag van een klant die al jaren Nav gebruikt hoe uitgaande vrachtkosten gekoppeld zouden kunnen worden aan de verkoopfactuur. Zowel de overigens zeer ervaren NAV-consultant als de leverancier waren overtuigd dat deze oplossing in NAV niet voorhanden was en adviseerden de klant een maatwerkoplossing. Gelukkig heb ik de klant erop kunnen wijzen dat Artikelopslag hiervoor een standaard functionaliteit is. Bij de meesten is bekend dat je kosten kunt toekennen aan een ontvangst door middel van een Artikeltoeslag, maar niet dat je hierin ook de optie hebt om kosten toe te kennen aan een verzending.

Is support echt support?

Een van de knelpunten die ik in mijn vakgebied ervaar is een enorm gebrek aan kwalitatief goede ondersteuning, met name voor financials.

Leveranciers van de software hebben wel een helpdesk, maar deze wordt helaas meestal niet bemand door mensen met voldoende financiële kennis. Bovendien zijn dit mensen die jouw bedrijf niet kennen en niet op de hoogte zijn van de ins en outs van jouw administratie. Dat betekent dat je na een implementatie met veel vragen kunt blijven zitten. En ook in een latere fase kun je kwesties hebben die om een oplossing vragen. Er zijn dan weinig mogelijkheden.

Ik wil kwalitatief goede ondersteuning bieden waarmee je problemen worden opgelost en NAV zo voor je gaat werken als hoort.

Eerlijk duurt het langst

Wat ik veel zie is dat bedrijven een mooi beeld wordt voorgespiegeld dat niet altijd conform de waarheid is. Ik begrijp dat wel, want het stelt je in staat om op korte termijn geld te verdienen. Zo wil ik echter geen zaken doen. Ik ben zelf ondernemer en wil met mijn klanten omgaan zoals ik wil dat men met mij omgaat.

Ik vind het dan ook belangrijk om eerlijk advies te geven, ook al betekent dat bijvoorbeeld dat ik een bedrijf moet vertellen dat NAV voor hen niet de juiste oplossing is. Mijn focus is op langdurige werkrelaties, niet op de snelle winst.

Meer over mij

Wil je meer weten over hoe ik hier gekomen ben? Klik hier voor meer informatie over mij.