belasting2

Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker????

Heb jij de afgelopen maand zonder problemen je opgaaf ICP (intracommunautaire prestaties) kunnen doen? Of heb je, net als veel andere bedrijven, uit moeten zoeken waarom het niet wilde lukken? 

Sinds enkele weken ondersteun ik de servicedesk van GAC. De afgelopen week kregen we enorm veel vragen over dit onderwerp. Wat bleek, er was een wijziging doorgevoerd in de communicatie met de Belastingdienst die niet adequaat was gecommuniceerd.

Wat was er aan de hand? Logius, de baten-lastendienst van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties die generieke ICT-voorzieningen beheert heeft in het najaar van 2014 alle PKI-certificaten vervangen op de Digipoort Procesinfrastructuur. Tegelijkertijd is een nieuwe reeks domeinnamen en IP-adressen in gebruik genomen, waarbij de gebruikers de gelegenheid hebben gekregen op een zelf te kiezen moment te migreren en het nieuwe certificaat te accepteren. Sindsdien bestonden nog zowel de oude als de nieuwe reeks domeinnamen en IP-adressen. Dus alle bedrijven die niet waren gemigreerd en nog met het oude certificaat werkten hadden daar tot nu toe niets van gemerkt. Het gebruik van de oude reeks endpoints en IP-adressen is echter per 23 mei jl. komen te vervallen. Iedereen die geen aanpassingen had doorgevoerd was vanaf die datum niet meer in staat met de Belastingdienst te communiceren en daarmee niet in staat de opgaaf ICP te doen.  

Dit zijn geen software-aanpassingen in NAV, maar wijzigingen van instellingen in NAV die doorgevoerd moeten worden. Het gaat om de digipoorten en daarnaast het registeren van een nieuw certificaat op de pc van de gebruiker en/of de server waar de live database op staat. Dit alles om communicatie met de Belastingdienst mogelijk te maken. 

Bovenstaande was niet alleen een verrassing voor mij en mijn collega’s van de GAC servicedesk, maar ook voor alle klanten die hun opgaaf ICP moesten doen. Wie kijkt er nu ook op de website van Logius? Ik had zelfs nog nooit van ze gehoord. Gezien het feit dat de meeste bedrijven ook niet op de hoogte waren ben ik waarschijnlijk niet de enige. Door een handleiding te maken en klanten daar waar nodig verder te ondersteunen was alles in een paar dagen weer in orde. Maar het was helaas niet in alle gevallen op tijd…

Ik hoop dat je, als je een opgaaf ICP moest doen, deze zonder problemen hebt kunnen doen of dit issue tijdig hebt kunnen oplossen. Ben je er nog niet uit, dan kun je mij uiteraard altijd bellen. Meer informatie kun je terugvinden op de volgende website: https://www.logius.nl/ondersteuning/onderhoud/vervanging-certificaten/

Doordat bedrijven vaak wachten met het doen van de aangifte tot enkele dagen voor de deadline komen dergelijke problemen vaak (te) laat boven water. Mijn advies is dan misschien een open deur maar wel belangrijk: geef jezelf wat meer ruimte voor het doen van een aangifte, want je kunt altijd tegen onverwachte problemen aanlopen, intern of extern veroorzaakt. Dit geeft je tijd om die te verhelpen, eventueel met hulp van derden.